OGŁOSZENIA PARAFIALNE – 1 Niedziela Wielkiego Postu – 18 lutego 2024 r.
z MYŚLI św. JANA PAWŁA II
Człowiek nie może przecież oprzeć swego życia na czymś nieokreślonym, na niepewności albo na kłamstwie, gdyż takie życie byłoby nieustannie nękane przez lęk i niepokój. Można zatem określić człowieka jako tego, który szuka prawdy.
1. W 1 Niedzielę Wielkiego Postu kończymy Wielkopostne Rekolekcje dziękując naszemu Rekolekcjoniście – o. Joelowi za bogaty Stół Bożego Słowa i nauki przypominające nam o Dekalogu.
2. WIELKOPOSTNE NABOŻEŃSTWA PASYJNE:
DROGA KRZYŻOWA: w Zębowie we wtorki po Mszy Św.; w Pałowie w środy po Mszy Św.; w Sycewicach w piątki po Mszy Św.
GORZKIE ŻALE w NIEDZIELE: w Zębowie i w Pałowie pół godziny przed Mszą Św.; w Sycewicach po Mszy o godz. 14.oo z Kazaniem Pasyjnym (Msza o 14.oo bez kazania).
Przez cały Wielki Post – zbiórka ofiar do puszek na kwiaty do Bożego Grobu.
3. We wtorek 20 lutego przypada Rocznica Konsekracji kościoła w Sycewicach.
4. W czwartek w Sycewicach od godz. 16.oo Adoracja Najświętszego Sakramentu.
5. W przyszłą niedzielę – ostatnią niedzielę lutego – obchodzić będziemy Dzień Patrona Parafii. Pół godziny przed Mszą Św. – Adoracja Najświętszego Sakramentu.
Po Mszy zbiórka do puszki na Krajowy Fundusz Misyjny.
6. Wielki Post to czas refleksji i dzielenia się z innymi. W ramach wielkopostnych dzieł pokutnych – Skarbonki Jałmużny Wielkopostnej – to, co zaoszczędzisz i wrzucisz do Skarbonki Jałmużny Wielkopostnej – dla kogoś może być nieocenionym darem. Podziel się z potrzebującymi nie tym, co Ci zbywa, ale tym, co ma dla Ciebie wartość.
7. Informacja na temat Ekstremalnej Drogi Krzyżowej w Słupsku – na plakacie w gablocie.
Na temat naszej Parafialnej Ekstremalnej Drogi Krzyżowej informację podam za tydzień.
8. Msza Trydencka – po łacinie – według ksiąg przedpoborowych – w co drugą niedzielę o godz. 13.oo – w kościele św. Jerzego w Słupsku.
9. Bóg zapłać za ofiary składane na tacę oraz za przygotowanie kościoła na Niedzielną Eucharystię.
SYCEWICE:
18 lutego 2024 r.
Lidia JACHIMOWSKA, Magdalena TOMASZEWSKA, Jolanta HENDRYK
25 lutego 2024 r.
Małgorzata GRODZKA, Iwona KNUT, Piotr ŻULIŃSKI
ZĘBOWO:
18 lutego 2024 r.
Dorota BAJOR, Elżbieta BOROWSKA
25 lutego 2024 r.
Barbara i Krzysztof MAJERSCY,
PAŁOWO:
18 lutego 2024 r.
Agnieszka KOWAL, Elżbieta SEKULSKA
25 lutego 2024 r.
Alina NESTORUK, Jolanta SOBIESZYŃSKA
10. Polecam GOŚCIA NIEDZIELNEGO a w nim: Wielkopostna Szkoła Modlitwy, w której nauczycielem jest Jezus, a podstawą – Przypowieść o Modlitwie; w pierwszej odsłonie „Ojcze nasz” i znaczenie wytrwałości w modlitwie.
11. Oświadczenie Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wobec zapowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej o planowanych zmianach w organizacji lekcji religii w szkołach.
Oświadczenie Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wobec zapowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej o planowanych zmianach w organizacji lekcji religii w szkołach
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski podczas swojego posiedzenia w dniu 13 lutego 2024 roku wyraziła głębokie zaniepokojenie i sprzeciw wobec informacji płynących ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej zapowiadających zmianę w organizacji lekcji religii. Obawy są poparte głosem Rady Szkół Katolickich przy Konferencji Episkopatu Polski i dyrektorów wydziałów katechetycznych w diecezjach. W związku z powyższym Komisja Wychowania Katolickiego oświadcza, co następuje:
- Organizowanie w szkołach publicznych nauczania religii wynika z przestrzegania praw człowieka i podmiotowego traktowania rodziny. Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce z 20 VI 2001 r. stwierdza, że szkoła publiczna służy rodzinie i społeczeństwu, wypełniając zadania wynikające z zasady pomocniczości. Nauczanie religii na terenie szkoły publicznej wynika z podstawowych praw człowieka, zwłaszcza z prawa do wolności religijnej, z prawa do wykształcenia (obejmującego nauczanie i wychowanie) oraz z prawa rodziców do nauczania i wychowania zgodnie z ich przekonaniami religijnymi (n. 83).
- Wszelkie zmiany odnośnie do organizacji lekcji religii w szkole publicznej winny dokonywać się zgodnie z obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi, których nauczanie religii odbywa się w szkole. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach mówi, że do redukcji wymiaru godzin może dojść jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Katolickiego albo władz zwierzchnich pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych (§8). Przy jakiejkolwiek zmianie tego Rozporządzenia trzeba pamiętać, że zostało ono wydane na podstawie delegacji ustawowej z art. 12 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Tam zaś postanowiono, że rozporządzenie określające warunki i sposób organizowania nauki religii ma być wydane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych. Obowiązuje też zasada dwustronnej regulacji stosunków między państwem a Kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, która wynika z art. 25 ust. 4-5 Konstytucji RP. Komisja Wychowania Katolickiego wyraża nadzieję, że wszelkie zmiany w organizacji lekcji religii odbędą się w porozumieniu pomiędzy stroną rządową a Kościołami i związkami wyznaniowymi. Jakiekolwiek zmiany wymagają dialogu, szerokich konsultacji i czasu.
- Wobec ostatniego projektu Rozporządzenia zmieniającego Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i znajdującego się w nim zapisu o wyłączeniu oceny z religii/etyki ze średniej ocen oświadcza się, że jest to działanie niesprawiedliwe. Uczeń powinien być wynagrodzony za swoją pracę, a tą nagrodą i docenieniem wysiłku ucznia jest właśnie ocena, która spełnia także funkcję motywacyjną.
- Wobec zapowiedzi redukcji tygodniowego wymiaru godzin mocno podkreślamy, że wraz z wartością religijną nauczanie religii w szkole ma ogromne znaczenie wychowawcze i mocno wspiera wychowawczą rolę szkoły. Dzięki obecności lekcji religii w szkole może być realizowane integralne wychowanie człowieka włączające jego jakże ważną sferę duchową. Podczas zajęć lekcji religii uczeń otrzymuje cenne wsparcie dla swoich różnorodnych problemów. Jest to szczególnie ważne w obliczu sygnalizowanych dzisiaj licznych kryzysów psychiczno-duchowych uczniów. Dokonuje się też kształtowanie sumień, charakterów i postaw społecznych młodych ludzi. Szkolna lekcja religii wychowuje do takich wartości jak miłość bliźniego, międzyludzka solidarność i potrzeba sprawiedliwości, otwartość na drugiego człowieka i tolerancja, empatia, współpraca i zgoda. Wszystkie te wartości zapisane są w dokumentach programowych dotyczących lekcji religii.
- Lekcja religii w szkole posiada również wielką wartość kulturową. Pomaga zrozumieć naszą kulturę, która ma korzenie chrześcijańskie. Daje narzędzia poznawcze dla zrozumienia literatury i sztuki. Podstawa programowa i programy nakazują konieczność korelacji lekcji religii z innymi przedmiotami szkolnymi, z językiem polskim, historią, filozofią, etyką, muzyką, plastyką, wiedzą o kulturze, wychowaniem do życia w rodzinie, geografią, biologią w zakresie edukacji zdrowotnej i ekologicznej.
- Nauczenie religii w szkołach publicznych ma miejsce w 23 krajach Europy i jego obecność jest traktowana jako standard systemów edukacyjnych. W naszym kraju nauczanie religii katolickiej i innych wyznań w momencie wyboru przez ucznia staje się przedmiotem obowiązkowym. Podlega ono nie tylko wszystkim wymaganiom ze strony szkoły, ale przysługują mu również wszystkie prawa tak jak innym przedmiotom. Posiada dobrze przygotowaną podstawę programową, programy, podręczniki i pomoce dydaktyczne. Dlatego krzywdzący i dyskryminujący jest zamiar umieszczania zajęć lekcji religii na pierwszej i ostatniej godzinie, wyłączenia oceny z religii ze średniej ocen i nieumieszczania rocznej oceny z religii/etyki na świadectwie szkolnym.
- Komisja Wychowania Katolickiego wyraża głęboką obawę o tysiące nauczycieli religii, którzy przy redukcji tygodniowego wymiaru zajęć o połowę mogą stracić pracę i utrzymanie. To wpłynie bardzo negatywnie na ich osobiste życie i losy ich rodzin. Są oni dobrze przygotowani do swojej pracy, posiadają odpowiednie wykształcenie zgodne ze standardami wyznaczonymi przez ministerstwo, a także doskonalą swoje kompetencje na drodze permanentnej formacji. Ich wiedza i doświadczenie są wielokrotnie weryfikowane chociażby podczas procedury awansu zawodowego. Koniecznie trzeba zauważyć wszystkie ich lęki i obawy.
- Komisja Wychowania Katolickiego wspiera rodziców, którzy pragną, aby ich dzieci mogły mieć nauczanie lekcji religii w szkole, do której uczęszczają. Zarówno rodzice jak i uczniowie widzą dużą wartość formacyjną tych zajęć i organizacyjnie jest dla nich łatwiej, aby te zajęcia odbywały się w szkole.
- Wyrażamy wielką wdzięczność wszystkim osobom zaangażowanym w dzieło lekcji religii w szkole. Dziękujemy władzom oświatowym i dyrekcjom szkoły za troskę, aby nauczanie religii odbywało się w szkole. Dziękujemy nauczycielom religii, którzy ucząc o Bogu, kształtują ważne i potrzebne postawy moralne. Dziękujemy rodzicom, którzy kierując się wiarą oraz posłuszni swojemu sumieniu, posyłają własne dzieci na lekcje religii w szkole.
W imieniu Komisji Wychowania Katolickiego KEP
+ Wojciech Osial
przewodniczący
Warszawa, dnia 13 lutego 2024 r.
12. Z myśli św. Jana Pawła II.
13. Wielu Bożych łask życzę Solenizantom i Jubilatom tygodnia.
Wszystkim Parafianom i Gościom życzę: abyśmy, wypełniając wielkopostne dzieła umartwienia, kroczyli ku nowości życia w Chrystusie.
14. ZMARLI: Bożemu Miłosierdziu polecamy: † Jarosława WASIAKA z Sycewic (pochówek był w sobotę 10 lutego, a Msza Pogrzebowa będzie w piątek 1 marca o godz. 17.oo w Sycewicach); oraz † Halinę ZAKRZEWSKĄ z Nosalina (pogrzeb będzie w poniedziałek 19 lutego o godz. 11.3o w Pałowie).
WIECZNY ODPOCZYNEK RACZ IM DAĆ PANIE …
ks. Piotr RATAJCZAK proboszcz